2010-01-19

Den SÄMSTA dagen på väldigt länge...

Igår när jag gick & la mig var jag säker på att vi skulle vara friska idag.. grabbarna var helt på spår igår, liiiiite snor men inget annat. Själv hade jag otroligt ont i huvet med det var bara av ansträngning för det kom ju ifrån axlarna uppp i bakhuvve, var iaf helt ok då jag gick å la mig...
men vaknade av klockan som även dom minsta vaknade av... Axel startade upp en hosta som jag kanske kännde igen... Hmm... hans förkylningsastma brukar ju komma innan eller sammtidigt som en förkylning... Brukar börja hosta på kvällen & då säger vi... - Jahapp, då var det dax att inhalera då! Nu kommer förkylningen.... :( Det blir som att vi får en liten hint om vad som är på G. Axel blir alltid sjuk först & sen smittar han Sixten & så ligger vi på sjukhuset... (längesen det nu faktiskt, juni/juli-09)
Iallafall så brukar det ju inte komma efter förkylningen.... Det är något helt nytt!!!

Iallafll så började jag med Sigges mat. Medans jag var nere i köket han Olle KISSA i vår säng, var iochförsig på Mathias sida men ändå... ;)
Sigge kräktes på köksgolvet när vi kom ner... Klar med frullen 8.10 men det tar ju ett tag att tvätta av all frulle borsta alla tänder klä på osv så 8.49 tittade jag på klockan & då lämnade vi gården -Mot dagis, två i vagnen & en på Snowracern. TUNGT!!
Killarna var redan trötta då vi kom hem igen så grin, gnäll, hosta & Siggekräk på vardagsrumsgolvet. Slängde i Axel en burk, han åt drygt halva sen ner i vagnen med honom & sedan var det Sigges tur. Axel sov då vi kom ner..... TRÖTT!!!
10 minuter senare vaknade Axel av hosta & jag hörde att han var sååå ledsen, gick ner & han hade kräkts av sin hosta stackarn.. Tog upp honom & när vi kom upp i hallen kräktes han igen av en hostattack... Det var kräk HELA hallen... Inte siggekräk som bara är välling då... utan frulle, äpple burk slem... mmmm va mysigt!! NOT! Torka torka...

Mathias som jobbade dubbelpass idag pga stopp & utbildning fick så lov att komma in å hämta olle på dagis, vill inte be ngn annan att komma hit då barnen kräks eller är så dålig så det kan smitta... Nu är det ju inte magsjuka, det berodde ju på hostet, men ändå!!! Efter mellis & renbäddade sängar skickade jag tillbaka M på jobbet.

Axel har varit hostig ledsen & gnällig hela em, inte så konstigt då han bara sovit typ 15min på dagen. Men han fick gå & lägga sig efter middag kl 18 idag medan dom andra2 satt uppe en timma till & tittade ICE AGE iställetför Bompa. Sigge la en till kräk på köksgolvet i all trisstess... Jag fick så lov att ta fram damsugaren & dammsuga upp blodpuddingssmulor i soffan... Fråga inte hur det kommit dit men jag har mina aningar...

Nu var det Olle & Sixtens tur att hoppa i säng... Sixten ville inte alls & väckte sin bror som började tokhosta, fick lämna mörkrädda Olle i sin säng & la mig med Axel i den stora sängen vi har i A & S rum. Hörde Olle gick runt & småsnyftade för han inte hittade mig så då fick han hämta sin kudde & komma o lägga sig med oss oxå. Bara Sixten kvar då i sin säng.. Han stod upp & var ledsen & tittade på oss över spjälsängskanten... Avundsjuk såklart på oss som låg & "myste" där tillsammans... OK han får oxå komma då!! (samvetet) men först hämta Nebunetten till Axel så han får inhalera... Sixten kunde självklart inte ligga still utan fick nån slags proppelller i rumpan & vi var tvugna att lägga tillbaka honom i spjälisen. Olle vred & vände Axel tokhostade & Sixten tokskrek tokförbannad... jag smög upp mob jag hade i ficka & fyrade av ett KOM HEM!!! sms i smyg till M i panik... Det här kommer ju aldrig att gå tänkte jag, men hur det var så sov faktiskt Olle & Axel några minuter senare & efter ytterligare tio så sov faktiskt Sixten oxå... Så nu ligger Axel & Olle & snusar på varandra i sängen... Supersöta!!!

Nu pustar jag ut i Soffan med bloggen, måste ju skriva av mig efter en sån här pers... antar att det inte är så kulig läsning men det hjälper mig iallafall.. Nu kan jag liksom lämna den här dagen bakom mig & gå vidare mot nästa äventyr... Hmm...
Typ Andra vaccsprutan svininfluensa för Olle & gastroskopi för mig. Torsdag Röntgen & vägning för Sigge & På måndag får båda killarna sina 18månaders vaccinsprutor på BVC..

God natt alla!
ps. Göm inte lämna ett litet avtryck om ni är in &kikar :) Kram

10 kommentarer:

Susanne sa...

Hoppas du sover nu=)
Fy för vilken dag.Hoppas dom är piggare i morgon. Hörde att ni hade haft det trevligt i hedebacken. Bra insiativ. Synd att du inte kunde fika med mig o linda i fredags. Krya på er.

Kramar Susanne

Hannah sa...

Ett avtryck från mig då för jag är här! :-)

Jag "gillar" sån här läsning för då känner jag att jag inte ska klaga! ;-) och jag känner att jag hade många kaos dagar (inte massa kräkandes då förstås) förut men att hela mitt liv blev så mkt bättre när alla började på dagis och att jag då fick ett liv!

Låter kanske hemskt och jag hade väldig ångest innan men gud så bra det blev!

Nu är det mest Veras nattning som är skit här hemma :-)

Anonym sa...

oj, läste just.. vicken dag!! Såg också att ni ätit ostkaka, kul finns mera härhemma i frysen. Sväng förbi nån gång när ni åker till Norrhoga, vettja. Kram Annelie

Anonym sa...

Sitter på jobbet och läser på lunchen... och inser att det trots allt är rätt skönt att vara här :)

Ha det gott. Snart sitter vi i Vemdalen och njuter.
Kram Lotta

Anonym sa...

Hej på Er!
Skönta att höra att det är fler som har kaosdagar!! Tur att det kommer många bra dagar emellan som kompenserar upp. Ester har en "vägra sova period" och jag hatar verkligen att låta henne skrika sig till sömns, får såån ångest av det!! Hoppas grabbarna piggnar på fort och att ni slipper allt kräk. Kramar från en annan kräkfamilj, Angela

Anonym sa...

Älskade Erica ring till farfar och be honom komma och hjälpa till det gör han så gärna. Hoppas att det går bra idag,tänker på dig kram farmor

Anne-Lie sa...

Fy f-n vad du gör det bra! Jag är så imponerad av både dig och Mattias!!! Du får dra ett tungt lass när du är ensam med alla tre!

Kramar

Helena sa...

Tänker på er gumman! Kraaam

Alexandra Tindervik sa...

Hittat till din blogg :-) Har läst ikapp lite, vilket år ni haft och vad jobbigt att ni inte fått klarhet i varför Sixten kräks så mycket. Jag hoppas att ni snart får svar så att vardagen blir lite lättare för hela familjen.

Efter en sån här dag så förstår jag at du är helt slut! Det är inte många som klarar av att hantera en stressig vardag med tre små barn men du verkar fixa det kanon. Du har till och med energin att skriva så vi andra får följa med i ert liv. En stor eloge till dig, du är en supermamma!
*Kram*

Jessica sa...

Ja, vad ska man säga Erika?! Kan man få den där bästa-mamman-i Hudik-utmärkelsen flera år i rad? Eller ska vi satsa på riksnivå....... Gud, vilka kämpar ni är! Kom bara ihåg att tänka på er själva ibland också och be om hjälp när ni behöver det!

Stor kram från Håckstaviken