2008-12-10

Reflux

Nu har jag mkt att ta igen, vet inte riktigt vart jag ska börja.. Men jag tror jag börjar från början, från i Måndags..

Klockan 9.00 Måndag morgon hade vi tid på Tal & svälj center i Hudik, träffade en underbar kvinna, Mary Hägg som verkligen kunde sin sak!! Det var kanon att vi hade en tid hos henne nu under denna kräkperiod för hon kunde verkligen förklara hur det ser ut med magmun matsrupen magsäck luftstrupe mm. Logopeden i Göteborg visade oss några "trick" som man kunde använda för att träna honom i att suga.. Men nu när vi var hos Mary berättade hon vad som händer om man gör si & om man gör så.. Vi har fått ett träningschema som vi ska köra minst 3 ggr/dag & detta ska hjälpa honom med att behålla maten i magen.. Men jag vet ju att det är en långsiktig lösning.. Mary sa att hon behövde inga undersökningar vad gäller Reflux för det är ju självklart att det är det sa hon.. & jag blev hur nöjd som helst över att jag inte måste tjata om det.. Det bara är & nu ska vi fixa det!! Mkt träning framöver blir det med det är det värt!! Efter att ha fått så mkt information som jag fått om Reflux vid det här laget så börjar det ljusna för mig & jag börjar förstå hans beteende sen han föddes.. Hans hemska hosta, då det kommer upp mat genom magmunnen så har den en nära väg att gå till luftstrupen & därav hosta. Förmodligen så kan ju lunginflammationen bero på detta oxå för några dagar före den bröt ut började vi ju träna med ersättning på kopp & han har ju jättesvårt att svälja & få ner maten rätt så den maten hamnade nog i Lungorna, eller delar av den iallafall.. (mina egna funderingar) Att han slängt huvudet bakåt tittat i taket är oxå ett symtom på detta.. Jag är ingen expert & har lite svårt att förklara då jag ska skriva men jag tror att man kan förstå.. beviset till detta fick vi nog i helgen då han inte fick någon mat utan vilade magen & fick dropp istället.. han har aldrig hostat så lite som då.. förutom idag då han fick fasta på fm inför sövning & undersökning, hostade ingenting...
Mary var iallafall toppen & jag hoppas att vi kan göra framsteg tillsammans med henne!!

Ikväll när jag pratar med Mathias ligger Sixten & fladdrar med benen medans han får sina första 20ml i mat efter dagens prövningar. Dom har ju gjort en Gastroskopi i dag & med hjälp av den så kunde man se att pegen inte låg rätt i magen så den hade dom dragit åt.. Så fort som möjligt efter jul ska man byta ut den till en knapp. vad hon såg mer med Gastroskopin var ju vad vi hela tiden vetat.. Att magmunnen är slapp! Man har satt en sond i näsan som slutar vid magmunnen tror jag, som mäter surheten, PH-mätning. Den ska han ha till imorgon kl 18, sedan ska dom utvärdera.. Jag hoppas fortfarande att dom får komma hem på Fredag men det vet vi inte än.. kan ju bli kvar ett tag om man bestämmer sig för att åtgärda felet. Imorgon ska man iallafall byta magmedicin från Zantac till Nexium, en starkare sort.. dom har oxå informerat om att man helst inte vill åtgärda detta än pga att han är för liten.. Man gör oftast detta då barnen blivit 1 år.. Eventuellt kommer man att sätta en sond som går vidare ner till Tunntarmen.. Men jag gillar inte iden med det.. Vad händer då när han ska börja äta igen då magsäcken inte fått någon mat på länge??

Det här var allt för idag.. Känner att jag måste släcka ner & sova nu så jag orkar i morgon.. Vi ska åka pulka!! :)

God natt!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Så himla skönt att läsa bloggen, kan nog inte förstå hur mkt ni/Sixten går igenom men nu har man ett litet hum. Känns jätte skönt. Vad bra att det går bra i Uppsala!
kramar Olivia

Anonym sa...

Vad starka ni är!! Häls. Ingemo och Bengt.

Anonym sa...

Grattis på namnsdagen Sixten.. Längtar efter er.